vrijdag 24 juli 2009

Tallinn, dag 8 - terug naar huis


Jasper, perfecte gids en begeleider


Het huis van de Zwarthoofden


Tallinn vanaf het 'Hotel Radisson'


Ramen lappen van glazen torens

Inpakken en wegwezen? Zo vlug gaat het ook weer niet: eigenlijk is het vandaag meer een rustdag. Op het gemakje kan ik nog een paar cd's kopen, en de engelse vertaling van 'Kalevipoeg', de zoon van Kalevi dus, want het nationale epos wil ik dan ook nog wel lezen. We eten nog Grieks bij 'Artemis', bezoeken het huis van de Zwarthoofden, maar dat laatste valt een beetje tegen: de voorgevel van het gebouw is interessanter dan het interieur. We besluiten onze week op een top van Tallinn: in de lounge annex terras van Hotel Radisson, 24 verdiepingen hoog, waar je natuurlijk en prachtig uitzicht over de stad hebt. Wat mooi is bij wijze van afscheid. We horen er ook twee jonge dames in het Russisch converseren, wat Jasper niet aanstaat. Hij vindt Russisch lelijk, maar zijn sympathie gaat natuurlijk uit naar de Esten, met wie hij toch een jaar samengeleefd heeft en van wie hij de taal behoorlijk heeft opgepikt.

Het wordt nadien helaas Tallinn Airport, om 8 uur de landing in Zaventem, waar vriend Herman mij op komt halen. In de rit naar Turnhout hoeft die niet veel te zeggen: ik ben vol van mijn week 'Eesti', en mijn mond loopt er tot thuis van over. Het weer inmiddels is typisch Belgisch zomerweer: zonder moeite ben ik weer geacclimatiseerd en aangepast.
Maar ik heb een van mijn mooiste reizen ooit gemaakt.

Geen opmerkingen: