zondag 16 augustus 2009

Tumulusjes, Ravels Kamp, de Congoster


De Baalse Hei: kleiput gepromoveerd tot zwemvijver


Kempisch reliëf


Ven krijgt eigenaar, wordt vijver en privé

Uit 'Wandelen in en rond Turnhout' is de Vennenwandeling de langste (15 km), de Kampheidewandeling misschien de interessantste, en het traject beslaat toch ook 10,5 km. Je vertrekt ook camping 'De Baalse Hei': zeer vaak al ben ik ,er voorbijgereden, maar nog nooit binnen geweest. Ik mag van alles zijn, maar geen kampeerder, dus heb ik er niet veel te zoeken, vind ik.

Dus scooter ik naar de Ravelse Bergen, een bosgebied dat ondanks de naam toch op Turnhout ligt. Het deels aangeplante bos ziet er toch natuurlijk uit: menselijk ingrijpen lijkt tot een minimuum beperkt. Je komt voorbij een vijver die vroeger een ven was, maar de eigenaar heft het 'jammer genoeg' omgebouwd. En meteen laar hij ook duidelijk merken dat dit deeltje natuur van hem en niemand anders is: het gebied is bij wijze van afschrikking assertief omheind, hier en daar zelfs met prikkeldraad. Iets verder kom je aan het 'Ravels Kamp': in de periode van het 'Verenigd Koninkrijk der Nederlanden' (1815-1830) bevond zich hier een militair kamp waarvan elk spoor ondertussen al lang verdwenen is, maar de plaats wordt nog altijd heeft zijn naam wel behouden. In mijn jonge jeugd heb ik die vaak horen noemen, maar ik was er nooit geweest. Veel meer dan de gewone Kempische begroeiing is er ook niet te zien. Maar het kamp moet zeer belangrijk geweest zijn: Koning Willem I is er in 1819, '21 en '23 op inspectie geweest, logeerde dan wel eens in Turnhout in het 'Huis metten Toren', 's avonds werd op het stadhuis (dat ook al verdwenen is) een groot bal georganiseerd en de vreugde was allicht alom. Maar in 1830 was die blijdschap over.

De oudste sporen van menselijke activiteit vind ik an het 'Klein Ravelspad': gerestaureerde prehistorische grafheuvels die dateren van ca. 700 tot ca. 250 voor Christus (de vroege en midden- ijzertijd noem je die periode). De mensen die deze grafheuvel(tjes) oprichtten, behoorden tot de Urnenveldencultuur. DDie lage tumuli werden afgezoomd met een greppel of een palenkrans, die door de restauratie dus te zien zijn. Op het Looypad, op het domein 'Flipkensvijver' is nog een prehistorische grafheuvel ontdekt, en die komt zelfs uit de bronstijd, en is dus ouder dan die an Ravels. Maar Flipkensvijver is privé domein, de grafheuvel krijg je dus niet te zien.

Je komt dan via een lange rechte weg aan het kanaal uit, je neemt richting Turnhout en je bent eigenlijk zo weer aan de Baalse Hei. En daar steek ik weer iets op: die Baalse Hei is uitgebouwd op de vroegere terreinen van steenbakkerij 'De Congoster'. Nog zo'n toponiem uit mijn jeugd: ik heb wel eens over 'De Congoster' gehoord maar eigenlijk nooit geweten waar die ster stilstond. Nu dus wel. De steenbakkerij ging in de jaren 50 failliet. Een kamping is het nu, volgens mijn gidsje een 'rustig en groen weekendverbijfpark. De oude kleiputten van de Congoster zijn nu zwem- en speelvijvers: het nuttige aan het aangename paren, noem je dat. en ik ben tenslotte op de camping geweest: beetje drinken, beetje eten, de grote zwemvijver bekijken. Het ziet er allemaal best mooi en aangenaam uit, moet ik zeggen.

Geen opmerkingen: