zondag 30 mei 2010

De val van Emmessus

Kom ik donderdagavond om half twaalf van een vriendenbijeenkomst thuis, in prima staat en gezondheid, dus ik besluit nog wat tv te kijken. Evenwel, ik val daarbij in slaap. Om half één word ik wakker, en voel dat ik dringend een toilet nodig heb. Ik sta iets te bruusk en onbesuisd uit mijn zetel op, vind mijn evenwicht niet dadelijk, val daarentegen recht, pal en pardoes op de rand van een grote stenen bloempot die daar met inhoud - een fikse dracena - mijn interieur staat op te smukken. Mijn linkerkaak en -kaaksbeen treffen ongewild en onverwacht des bloempots rand en sterkte, en ze hebben het geweten: ik loop een fameuze jaap van een snee in mijn linkervoorgevel op - mijn hoofd als ongeleid projectiel verwerkt een homerische klap. Als gewone klap op de vuurpijl voel ik mijn kunstgebit gebroken in mijn mond zitten: vier deeltjes heb ik gerecupereerd. Dat wordt ongetwijfeld een nieuwe eetkamer: alweer interieurverfraaiing! Ondertussen bloed ik als een rund uit de binnenkant van mijn bovenlip. Enige tegenwoordigheid van geest en andere lichamelijke gewaarwordingen sturen mij dan toch toiletwaarts, en zodoende verzoen ik de reden van mijn opstaan met de oorzaak van mijn val: heet zoiets ook een pyrrusoverwinning? Maar: hoe moet het verder, wat nu?

Met de auto ben ik met spoed naar de spoed gereden, en daar heeft een jonge, bekwame assistent-chirurg - Van Deun heet hij - de snee op mijn linkerkaak gehecht, en aan de binnenkant van mijn bovenlip presteert hij meteen nauwkeurig enig noodzakelijk verstelwerk: ik zit vol garendraadjes, denk ik met enige overdrijving. En er zijn ook foto's genomen: mij werd niet gevraagd vriendelijk te glimlachen, en vrijdagochtend bleek dat er niets gebroken is, behalve dat gebitje dan.

Ik stel het inmiddels best goed, maar als een oude tandeloze tijger waar ik nu door het ondermaanse. Mijn vrienden heb ik gemeld dat bezoek niet nodig is. Bloemen noch kransen, heb ik ze ook nog laten weten.


Stomme getuige in een kleinere plastic pot



Nederigheid is een schone deugd

Geen opmerkingen: